Till Lärare

Vem är du? Vem är din kollega?
(Ur aftonbladet, sex typer som chefen hatar)

1. Nejsägaren

Är negativ till det mesta. Tar ofta chansen att se problemen när du lägger fram olika förslag eller ska starta ett projekt. Har dock sällan några konkreta idéer på hur problemen ska lösas.

Chefens strategi: Som chef kan du ha nytta av en person som granskar kritiskt. Men om medarbetaren säger nej till allt blir det tröttande i längden. Ta personen i enrum och berätta hur du upplever det. Förklara också vilka reaktioner nejsägarens beteende väcker i gruppen.

2. Övervintraren

Är utled på sitt jobb, men är för bekväm för att byta arbetsplats. Har inga mål med sin karriär och lider av svår tristess.

Chefens strategi: Detta är en person som förmodligen inte ska vara på arbetsplatsen. Men situationen är svår. Du kan inte säga upp någon på grund av att de inte är motiverade. Ta ett enskilt samtal och försök bena ut om det finns några drivkrafter kvar.

3. Pratkvarnen

Lägger mycket tid på att prata om hur mycket man har att göra och hur stressigt det är, trots att personen har samma arbetsbelastning som alla andra.

Chefens strategi: Pratkvarnar är ofta ganska trevliga, därför kan det kännas svårt att konfrontera dem. För att hålla lite koll på hur mycket de gör, mät deras aktivitet under en vecka? Ha täta uppföljningar så att personen känner att du har lite koll.

4. Bevararen

– Så här har vi alltid gjort, brukar den här typen ofta säga. Är skeptisk till förändringar, slår alltid i bromsen när det ryktas om omorganisation.

Chefens strategi: Om du är impulsiv som chef kan det här kännas extra jobbigt. Det är viktigt att förklara flera gånger varför ni genomför förändringar. Var tydlig med syftet och vad ni vinner på förändringen.

5. Paragrafryttaren

Gillar regler och att vara formell. Tycker om att framhålla att det finns policys att följa och att man oftast ska göra det, oavsett situation.

Chefens strategi: Oftast beror det här beteendet på att medarbetaren är rädd för att göra fel. Peppa paragrafryttarens självkänsla och var tydlig med att det är okej att göra misstag.

6. Tidstjuven

Är egentligen osäker, vilket leder till man vill dubbelkolla allt med chefen. Har ofta svårt att ta egna beslut, och vill ständigt ha bekräftelse på att man gör rätt.

Chefens strategi: Många chefer har ont om tid och upplever tidstjuven som väldigt krävande. Var rak med att du har förtroende för medarbetaren. Förklara att personen inte skulle ha jobbet om du inte trodde att han eller hon klarade av det. Sätt gränser för hur ofta du har möjlighet att ge feedback.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0